Hellow,
Nog enkele dagen en mijn tijd in Newfoundland zit er helaas op. Maar eerst nog een klein verslagje van mijn laatste weken hier.
De mensen die hier verblijven zijn vaak heel sympathieke reizigers, en het zijn dikwijls gezellige avonden waar uitgebreid gepraat wordt over allerlei reiservaringen, met een heerlijke maaltijd voor onze neus. Zo ontmoette ik sympathieke Duitsers die al heel de wereld afgereisd hebben om trektochten te ondernemen. De grootouders waren zeventigers die nog steeds genoten van lange wandelingen. Zij leerden me Vlierbloesem-schnaps maken, heerlijk!
Buiten de alledaagse jobjes in de B&B en de tuin, had ik vaak de kans een wandeling te ondernemen op het East Coast Trail. Soms alleen, soms met een gast. Zo deed ik een tocht met de Duitser Karl-Heinz, en een andere tocht met twee Duitse dames (Jawohl, ich spreche jetzt ganz gut Deutsch!). Vandaag een dagtocht gedaan met het sympathieke Nederlandse koppel Johannes en Gerda. Best gezellig!
Op een dag kreeg Elke telefoon dat de senator de volgende 'funding' voor het East Coast Trail wou aankondigen in haar prachtige tuin. Meer dan een half miljoen dollar kwam vrij voor de verdere aanleg van de paden, het verbeteren van de toegankelijkheid, bewegwijzering en accomodaties.
Wat voor mij vooral tof was aan deze dag was dat ik de fotografe, Jenna, ontmoette die in St Johns leeft en een actieve 'Couchsurfer' is (voor de mensen die dit concept niet kennen: er bestaat een website waarop je je kan registreren als je graag goedkoop reist en dus op zoek bent naar een bed bij iemand thuis, of als je zelf eentje in de aanbieding hebt. Een toffe manier om heel wat internationale contacten te leggen).
We praatten even en ze nodigde me spontaan uit om haar de volgende dag te vergezellen, samen met twee andere couchsurfers, naar een folkfestivalletje in Ferryland, haar thuishaven. Daar zei ik uiteraard geen nee tegen (na overeenkomst met Elke) en het werd een fantastisch weekend!
Zaterdagochtend pikte ze me op en ontmoette ik Jane uit Australie, en Withney uit Ontario. We spendeerde de dag met het bezoeken van Jenna's familie en een tripje naar de vuurtoren van Ferryland. Op de terugweg zagen we maar liefst vijf keer een Humpback Whale uit het water springen. Spectaculair!
Na een gezellige dag begaven we ons naar het veld van het festival en werd er stevig gedanst en gefeest. De volgende ochtend reden we terug huiswaarts en hoe zotter ze kunnen zijn hoe liever: blijkbaar hebben ze de gewoonte om te stoppen als ze een gedumpte zetel langs de baan zien om er fotos te trekken terwijl ze er op 'surfen'. Hilarisch! Hier het bewijs ervan. We hebben heel wat afgelachen, de sfeer zat er dik in, en ik vond het zo ongelooflijk hoe je zo een zalig weekend kan hebben met mensen die je net leren kennen hebt... Ik heb alvast een couch in Australie nu :-)
Deze weken in Newfoundland waren fantastisch, en ik ben ervan overtuigd dat ik hier terugkom om gans het eiland eens te zien! De meeste foto's zijn uitzichten van op de wandelingen, misschien een beetje saai (?), maar ze geven je toch een idee van waar ik me bevind.
Morgen, zaterdag, vertrek ik naar de hoofdstad St John's, alwaar ik afgesproken heb met de couchsurfers. Ik verblijf er in een huis van een vriendin van Elke, dat even leeg staat (wat een luxe!), maar ga wellicht ook wat 'couchsurfen'. Donderdag 6 augustus vlieg ik terug naar Montreal om enkele dagen bij Lien en Peter te spenderen. Zij hebben ondertss hun trip naar Belgie achter de rug, net als een kano-campingtocht met Bieke, Ann, Ruth en Dieter. Heel wat stof om bij te praten dus :-)
Vanaf 10 augustus start ik het vrijwilligersproject bij Parks Canada, terug in Ontario. Dit heb ik kunnen vastleggen dankzij enkele mensen van het Riverinstitute. Ik ga werken in Thousand Islands National Park op drie verschillende projecten: over teken en Lyme-ziekte bij kleine zoogdieren, over schildpadden-ecologie en over de ecologie van een bepaalde snoeksoort. Ik verblijf in 'cabins' bij de verschillende teams op twee eilanden. Hoezeer ik ook genoot van mijn tijd aan de East Coast, ik kijk er ongelooflijk naar uit om weer wat biologenwerk te gaan doen.
Smak X
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Waw! Blijf je niet in Canada wonen? :-)
BeantwoordenVerwijderenZalige foto's van het couchsurfen! Het enthousiasme droop er van af, zag er superleuk uit. Tot donderdag, crazy betty!
BeantwoordenVerwijderen