14 mei 2009

Heyhey,

Ondertussen een kleine twee weken gespendeerd op het instituut. In de Canadese scholen is het blijkbaar de gewoonte om de eerste weken van mei ‘fieldcourses’ te volgen. Dat wil dus zeggen dat we ondertussen een aantal groepen over de vloer gekregen hebben die een kijkje kwamen nemen naar de gang van zaken in het instituut. Dus ik heb mijn ‘teachingskills’ mogen boven halen en enkele pubers mogen leren hoe macro-invertebraten en kleine vissen te vangen en determineren. In het begin was ik daar wel wat nerveus voor, maar het wordt wel leuk als ze allemaal wild enthousiast worden als ze kleine visjes vangen.

Daarnaast worden er ook grote netten in de rivier uitgezet (met de boot) voor het vangen van grote vissen. Vandaag hadden we er maar liefst 9! Voornamelijk ‘Northern pike’. Een toppredator die anderhalve kilo kan wegen en tot 60cm lang is (toch de beesten die wij gevangen hebben). De bewegingsecologie van deze vissen wordt bestudeerd en hiervoor moeten we zendertjes chirurgisch inbrengen. Dat heb ik dus vandaag gedaan! De vissen worden eerst in een bad met verdovingsmiddel gestopt, om hen net lang genoeg onder verdoving te houden. Dan worden ze in een bak gelegd. We maken een klein sneetje in de buik waar we dan de zender instoppen. Daarna wordt de snee vakkundig gehecht. Geen simpele opdracht aangezien de schubben en de huid zeer taai zijn. De vissen worden gemeten, gewogen, getagd, en er wordt een stukje staartvin afgeknipt om het kwikgehalte in het dier te bepalen en een schub om de leeftijd te kunnen nagaan. Als ze onder verdoving zijn is dat een gemakkelijke opdracht, maar indien niet kan het wel eens een serieus gevecht worden, best leuk :-) Nadat we dit gedaan hebben voor bijna alle beesten gingen we er terug te boot mee op en lieten hen vrij op de plaats waar we ze gevonden hadden. Dan is het de bedoeling om met radiotelemetrie deze gezenderde beesten weer op te sporen. Alle gegevens worden bijgehouden om op termijn een beeld te krijgen van hun bewegingsecologie. Super interessant dus!

Op de foto’s zie je hoe Melissa (studente, niet te verwarren met mijn huisbazin dus :-)) de zender inbrengt, terwijl ik water over de kieuwen giet en haar assisteer. Bij de volgende vis waren de rollen omgedraaid!
Vrijdag en dinsdag zijn er nog klassen die komen. Daarna is het rustiger en kunnen we ons meer op echt onderzoek en veldwerk concentreren.

Kiss from the fishgirl! (Of mss toch liever niet? ;-))

2 opmerkingen:

  1. En zoals gezien in de Biodôme: Northern Pike = Snoek. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hello fish girl
    blij je te zien aan deze kant van de plas (toch wel iets anders, neen?). Je stelt het blijkbaar goed. Hoop dat je niet te veel bij MacDonald's uithangt maar toch geniet van het betere Canadese eten. Geniet van de avonturen, en tot binnenkort
    Ineke

    BeantwoordenVerwijderen